Hopp til navigasjonHopp til hovedinnholdHopp til bunnområde

AQS på bergingsoppdrag

Berging 1

Hverdagen i AQS byr på ulike typer oppdrag. Denne uka bisto KB Rørvik og AQS Munin med å berge en yrkesbåt som hadde gått seg på grunn utenfor Flatanger.

En Viknes 1030 kystsjark var på vei til Lofoten, da den mandag kom i kontakt med moder jord i et trangt sund utenfor Kvernøya. Propellen og skroget ble skadet, båten tok inn vann, og båtføreren kjørte båten opp i fjæra for å unngå at den skulle gå ned.

– Båten ville nok ha sunket om føreren ikke hadde kjørt den opp i fjæra, sier skipper Tor Åge Stensø på KB Rørvik.

– Vi dro ut fra Abelvær, og var ute ved havaristen klokka 20.30. Men det var ikke noe vi fikk gjort da. Det var mørkt, blikkstille og langgrunt der båten sto på land, sier skipper Tor Åge Stensø på KB Rørvik.

Dårlig vær

Båteieren var allerede tatt hånd om av redningsskøyta, og det ble besluttet å dra tilbake neste morgen for å berge båten. Det var meldt dårlig vær, med opptil liten storm, og oppdraget hastet.

I alt sju mann fra AQS deltok i bergingsoperasjonen.

– Vi fylte byggskum i hullet i skroget, festet bøyer på båten og satte aggregat og lensepumpe om bord for å holde unna vann. Båten fløt opp på floa og vi fikk trukket den av, forteller Stensø.

Berget i tide

Han sier at det var rett vurdering av båteieren å kjøre båten i fjæra. Hvis ikke ville den ha gått ned. Det var også i siste liten at båten ble berget fra fjæresteinene.

– Den ville ha blitt slått sund i uværet, om den ikke hadde blitt berget, sier skipperen på KB Rørvik, som slepte båten inn til Storlavika ved Lauvsnes der den ble heist på land for foreløpig reparasjon.

Etter at KB Rørvik hadde slept havaristen inn til Storlavika i Flatanger, ble den heist opp for reparasjon.

 

Temaet fra AQS som deltok i berginga, fra venstre: Sjur Strand, Karl Ivar Dahle Høstland, Alf Magne Hanssen, Vilhelm Skilhagen, Morten Einvik og Tor Åge Stensø.