Hopp til navigasjonHopp til hovedinnholdHopp til bunnområde

AQS Tor har klart seg overraskende bra

Svenn Magnus Steffensen sier at skadene er mindre enn hva man kunne ha trodd.
Svenn Magnus Steffensen sier at skadene er mindre enn hva man kunne ha trodd.

AQS Tor har fått noen skader etter å ha falt av frakteskipet Eemslift Hendrika i stormen i Norskehavet, men alt i alt ser det ut til at den har klart påkjenningene.

– Det ser overraskende bra ut, med tanke på hva den stakkars grønne båten har vært igjennom, sier påtroppende skipper Svenn Magnus Steffensen i AQS.

Sammen med prosjektleder Geir Bjørvik Johansen i Moen Marin AS, var Steffensen torsdag morgen på plass i Florø får å besiktige skadene på AQS Tor.

 

Styrbord side inntrykt

De mest synlige skadene, er de strukturelle skadene på styrbord side. Der er sida på båten trykt inn i messa. Disse skadene oppsto antakelig da båten ble kastet av dekket og traff en kranbom.

Bak på hekken på babord side er det noen skader, og kranfundamentet på styrbord side har fått seg en smell.

Den største skaden ser ut til å være på styrbord side, der sida er trykket inn i messa, trolig av en kranbom som båten traff da den falt av frakteskipet. (Foto: Stadt Sløvåg)

Det har også blitt et hull i dekket etter at rekka har blitt trykket inn. Det er kommet noe sjøvann inn i hydraulikkrommet, men ikke mer enn 8-10 centimeter på dørken.

Fredag ble båten sjekket av dykkere. Teknisk leder Kristian Hjertvik i AQS sier at den har fått noen små skader, men mye mindre enn det kunne ha vært. – Det er minimalt i forhold til skadepotensialet, sier han.

 

Trodde båten hadde gått ned

Svenn Magnus Steffensen har fulgt bygginga av AQS Tor som medlem av prosjektgruppa, og har lenge visst at han skal mønstre på som en av to skippere. Derfor var det noe spesielt å se at fraktefartøyet fikk slagside og at AQS Tor falt av.

– Jeg var sikker på at båten hadde gått ned, da jeg så at den manglet på frakteskipet. Det gikk vel en halvtime til en time før jeg fikk se bilder av at den fløt. Jeg trodde ikke det jeg så, sier Svenn Magnus Steffensen.

– Hvis det ikke er skader under vannlinja, er det helt utrolig hvordan den har klart seg, sier han.

AQS Tor holdt seg lenge på Eemslift Hendrika i den 15 meter høye bølgene, men tirsdag ble belastningene for store og båten løsnet og sjøsatte seg selv. (Foto: Redningshelikopter Florø)

Skipperen var klar til å mønstre på båten denne uka, men nå blir planene endret. Nå må båten undersøkes nøye, repareres og gjennom nye tester og godkjenninger før den kan bli satt i drift.

Daglig leder Ove Løfsnæs sier at videre planer for båten vil bli lagt i samarbeid mellom Moen, Gjensidige og AQS, på grunnlag av status om bord og formelle forhold som forsikring.

– Vi gleder oss over at tilstanden om bord er bra, sier Løfsnæs, som roser Stadt Sjøtransport, kaptein Roman Antons og hans mannskap på slepebåten Stadt Sløvåg for innsatsen med å berge AQS Tor.

– De har gjort en fantastisk jobb og skal ha en stor takk for en utmerket operasjon på Stadthavet, sier Løfsnæs.

Dette er AQS Tor utenfor verftet i Kroatia, før kranene ble demontert og båten lastet opp for frakt til Norge. Slik skal båten igjen bli etter å ha fått en runde med LTC – love, tender and care.

 

Lettet prosjektleder

Prosjektleder Geir Bjørvik Johansen i Moen Marin AS sier at det – omstendighetene tatt i betraktning – er en stor lettelse å se at båten ligger ved kai og er i en slik forfatning.

– Båten har selvfølgelig blitt utsatt for store krefter idet den har blitt ‘’sjøsatt’’ på en meget spesiell måte og lagt ut på en sjøprøve langt utover det normale. Med tanke på de begrensede skadene vi har verifisert i løpet av dagen og de gode sjøegenskapene båten innehar, er jeg trygg på at rederiet får et robust fartøy som vil tjene dem godt i flere år framover, sier Johansen.

Han vil også berømme innsatsen og kompetansen som har blitt utøvd av redningstjenesten og bergingsmannskap i den svært dramatiske situasjon utenfor Stadtlandet.

– Takk til alle involverte og ikke minst AQS som har vært optimistiske og positive gjennom hele prosessen, sier Geir Bjørvik Johansen.